Retur / reklamation

1. Ånger-, retur- och bytesrätt

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den. Hos oss på Alde & Lind har du full retur- och bytesrätt (”Öppet köp”) i 14 dagar. Varor ska vara i sin originalförpackning, oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt eventuell försegling kvar på varan. Eftersom vi har öppet köp i 14 dagar behöver du inte fylla i Konsumentverkets blankett om du vill göra en retur.

När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.

Retur till lager

Vill du returnera din vara kontaktar du vår kundtjänst. Vi skickar då returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Vid retur är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till Alde & Linds lager. Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste ombud. Spara inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur. Ångerrätten gäller inte om du bryter försegling på skärmar. 

Returfrakten är gratis. Vid en retur så kommer enbart grundfrakten om 99kr att debiteras, denna summa dras automatiskt av från det belopp som återbetalas till kund.

3. Återbetalning

Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du här. Du betalar endast för de varor du behåller. Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

4. Reklamation

Som konsument har du enligt lag 3 års reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från Alde & Linds webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället. En månad anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

Vid en reklamationsförfrågan till vårt lager ber vi dig att i första hand kontakta vår kundtjänst och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Bifoga gärna bilder på skadan/defekten för snabbare hantering. Vid en godkänd reklamation, ska produkten alltid returneras till vårt lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. Vi skickar returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Alde & Lind förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Som konsument kan du även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning. Min produkt är inte en reklamation, men jag önskar att få produkten reparerad: Skador orsakad av användaren, bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning ingår inte i reklamationsrätten.